MOTO CESTOU NECESTOU

Maroko 2010 - Použitá technika a vybavení

Trackingový systém Sherlog – na některých vozidlech (moto, quad i auto) byl instalovaný sledovací (trackingový) systém firmy Secar, který umožňuje kdykoliv dohledat polohu vozidla – i když se nachází třeba uprostřed africké pouště. Data získaná z GPS snímače se přenáší kteroukoliv dostupnou datovou technologií v daném místě (GSM, GPRS, satelit…) do centrály, kde je možné například zobrazit polohu vozidla na mapě, odeslat jeho souřadnice pro dohledání nebo jen evidovat přesnou knihu jízd. My jsme využívali tento systém pro zobrazení naší polohy na mapách ve zpravodajství a na webu a také (nechtěně) když nám přepravce čtyřkolky tvrdil, že je auto s nákladem v Marakéši a my jsme věděli, že je jinde než dopravce tvrdí. Nutno říct, že krabička sledovače nevyžaduje žádnou obsluhu a řidič o ní prakticky ani neví.
Dodavatel: Secar Bohemia, www.sherlog.cz

Profesionální odolný notebook (dle vojenských specifikací) GETAC B300 s aplikacemi pro práci s mapovými podklady (Garmin, Touratech QV) a komunikaci (INTV) - kdo někdy zkoušel používat normální notebook v poušti, kde neustále vítr fouká jemný prach, který během krátké doby dokonale znemožní používání klávesnice a zadírá např. procesorový ventilátor nebo způsobuje problémy se čtečkami karet, určitě pochopí, že jsme na naší cestě nechtěli řešit tyto situace. Proto jsme měli k dispozici profesionální notebook firmy Getac, která vyrábí přístroje podle vojenských specifikací, které jsou odolné proti vodě a pochopitelně i proti prachu. Osvědčily se nám už na akcích v Tunisku v poušti (kde jsme při použití komunikačního programu dokázali zničit běžný mini notebook během odeslání jedné jediné zprávy - přestala fungovat klávesnice a během 15 minut se zadřel ventilátor) i na rallye Dakar. Tento notebook dodaný firmou Nowatron je navíc i velmi odolný mechanicky (kovové tělo, tvrzené sklo jako ochrana displeje…) a uživatel se na něj může spolehnout i v těch nejméně příznivých podmínkách.
Dodavatel: Nowatron, www.nowatron.cz

Satelitní terminál INTV s podporou pro datové (i hlasové) přenosy z míst, kde nebylo pokrytí GPRS signálem (pouště, hory…) nebo bylo toto spojení nestabilní. Přenášeli jsme především zprávy, fotografie a krátká videa pro zpravodajství a blogy. Terminál s vlastním zdrojem napájení je naprosto jednoduchý na ovládání a jeho připojení k počítači a následnému nalezení internetu je otázka minut i v pouštních podmínkách.
Dodavatel a poskytovatel služby: INTV, www.intv.cz

Komunikační sady do přileb INTERPHONE F4, výrobce Cellular Line – Itálie. Zařízení s BlueTooth technologií umožňuje připojení GPS navigací nebo telefonů v režimu handsfree, přenos streamované hudby profilem A2DP Stereo a zejména připojení k jinému přístroji na vzdálenost 500m v režimu plného duplexu (tj. oba mluví a poslouchají bez přepínání). My jsme Interphone používali jak pro připojení k BT vysílačkám v pásmu PMR (taktéž dodávka od firmy Recall), tak pro spojení některých jezdců v režimu motorka-motorka s výrazně vyšší kvalitou i komfortem ve srovnání s vysílačkami.
Dodavatel: Recall, www.motointerkom.cz

Motorové oleje MOTOREX – používali jsme vybrané polosyntetické a plně syntetické oleje pro doplnění během jízdy (nutné zejména u 1150GS, které má tradičně zvýšenou spotřebu při jízdě offroad) a také brzdové čističe (odmašťovač) a čističe na polstrování přileb tohoto švýcarského výrobce.
Dodavatel: AM Profi, www.motorexcz.com

GPS navigace Garmin – používali jsme čtyři sponzorské přístroje Zumo 660, speciálně připravené na tuto cestu v Touratech CZ (úprava software pro offroad ježdění, příprava tras a waypointů dle plánu…). Motocyklové GPS byly dovozcem dekorované speciálně pro tuto příležitost (africký airbrush se zvířecími motivy) a doplnila je dvojice automobilových navigací Nuvi 255W se stejnými mapovými podklady jako ve všech motocyklových. Spíše z tradičních důvodů jsme používali i dva starší přístroje GPSMAP 278C (jeden na motocyklu a jeden v autě). Motocyklové navigace byly upevněné v kovových odpružených držácích Touratech a to i v automobilu.
Dodavatel: Garmin CZ, www.garmin.cz

Oblečení RUKKA – tři jezdci byli vybavenní oblečením finského výrobce RUKKA, konkrétně modelem Airoad z řady AirPower se zvýšenou průdušností pro extrémní horka a Gore-tex vložkou pro chlad v horách nebo déšť. Oblečení je tak vzdušné a lehké, že nebyl důvod pro jeho výměnu za obvyklejší motokrosový dres ani při jízdě při teplotách nad 40°C v poušti. Porovnávali jsme to během jízdy střídáním oblečení a Airoad Rukka se opravdu osvědčilo. Jezdci testovali i různé modely funkčního prádla Rukka a rukavice stejného výrobce.
Dodavatel: Touratech CZ, www.touratech.cz/html/rukka.html

Oblečení Xc-ting – jeden jezdec jel celou cestu v kompletním oblečení firmy Xc-ting – bunda, chrániče, přilba, rukavice a kalhoty. Vzhledem k tomu, že několikrát otestoval kvalitu chráničů při pádech na skalnatý povrch – bez jakéhokoliv zranění a zásadnějšího poškození vybavení, můžeme říct, že se osvědčilo výborně.
Dodavatel: Honda Deyl & Šulc, www.hondavestec.cz

Vybavení pro bivak motorkářů – Touratech dodal pro motorkáře kompletní bivakové vybavení (část používali i členové štábu) – karimatky Therm-a-Rest, spacáky řady GS Desert Challenge (navržené pro podmínky stejnojmenného mezinárodního pouštního závodu), moskytiéry s podlážkou, ultralehké nádobí a benzinové vařiče MSR a Primus, které fungují na jakékoliv tekuté palivo (Primus i na plyn) včetně řezaného marockého benzinu. Ve výbavě byly od Touratechu dále samozatmavovací MX brýle (v jednom případě s rychloupínáním QuickStrap), multifunkční kleště, skládací stolička (pro zraněného producenta), speciální ručníky (utírají i když jsou mokré) a různá dehydrovaná jídla bez konzervantů řady Travelunch. Motorkáři měli od Touratechu také 2l camelbaky (v jednom případě to byl vak na vodu firmy Source, ale také dodávaný Touratechem).
Dodavatel: Touratech CZ, www.touratech.cz

Zavazadla na motocyklech – všechny stroje byly vybavené kufry Touratech Zega nebo ZegaPro různých velikostí a modelů včetně vnitřních tašek. Rámy na kufry byly ocelové, v jednom případě nerezové a na čtyřkolku šlo o speciální výrobu na míru v českém zastoupení, protože sériově se nic podobného nevyrábí. Kufry vydržely celou cestu s desítkami pádů dobře, největší poškození (po srážce dvou vozidel) bylo snadno opravitelné v lokální dílně (vyklepání hliníku a zanýtování). Dvě sady kufrů řady ZegaPro byly povrchově upravené stříbrnou a černou anodizací (elektrochemická úprava zajišťující velmi tvrdou vstvičku na povrchu kufru) a ani po této náročné cestě nebyly nijak zásadně poškrábané. Kufry dále doplnily pevné nepromokavé vaky s horním otevíráním (tzv. rolky) o objemu 50l a v případě čtyřkolky dvojice 30l vaků stejného typu. Rolky jsme na motocykly přidělávali speciálními popruhy Rok-Strap Motorbike. Veškerý materiál (tj. včetně tankbagů, obalů a držáků na vysílačky, rolek, rámů i kufrů) byl od Touratechu.
Dodavatel: Touratech CZ, www.touratech.cz

Technické úpravy a doplňky na motocykly – padací rámy, rozšířené stupačky, stavitelné sklopné řadičky, kryty rukojetí, nosiče zavazadel, prodyšná sedla (na modelech GS), xenonové a halogenové přídavné světlomety, nastavitelné plexi a desítky dalších doplňků, které tvoří rozdíl mezi sériovým motocyklem a strojem pro adventure cestování s podílem jízdy offroad, to vše byla záležitost Touratechu stejně jako diagnostika na GS motocykly, malý kompresor, speciální nářadí a sady na opravy pneu atd.
Dodavatel: Touratech CZ, www.touratech.cz

Stany – kompletně dodávané pro celý tým od firmy Coleman. Měli jsme různé modely stanů – od single po stan pro 3-4 osoby ale všechny se vyznačovaly velmi rychlou stavbou a chytrými doplňky (síťky na věci u stropu, zatahovací ventilační otvory apod). Bez zkušeností s těmito stany jsme je byli schopní postavit i v noci nebo v dešti velmi rychle a stejně rychle je ráno zabalit.
Dodavatel: CAMPING GAZ CS s.r.o., www.coleman.eu, www.campingaz.cz

Kempinkové vybavení pro štáb a doprovodný tým – protože motorkáři měli spát s vybavením, které je možné zabalit do kufrů a rolky, používali lehčí a skladnější výbavu než štáb, který měl věci v doprovodných autech a mohli si dovolit luxus tlustých karimatek nebo dokonce skládacích křesílek. Spacáky, karimatky, plynové vařiče (a lahve) včetně teflonového nádobí dodával opět Coleman. Od stejného výrobce jsme měli i drtivou většinu lamp pro kempování – LED čelovky, světla do stanů apod.
Dodavatel: CAMPING GAZ CS s.r.o., www.coleman.eu, www.campingaz.cz

Napájecí články – každému je asi jasné, že výprava o deseti lidech se spoustou filmařské a zpravodajské techniky, potřebuje spousty akumulátorů a suchých článků. Jen ve vysílačkách na motorkách (které nemají možnost napájení z palubní sítě kvůli generální licenci, která takové napájení nepovoluje) jsme spotřebovali denně kolem 20 článků. Dodavatelem akumulátorů a jejich nabíječů byla firma Bateria Slaný, která nám dodala veškerý potřebný materiál včetně přednabitých akumulátorů, které jsme opravdu intenzivně využívali. Hodně jsme využívali i opravářské nabíjecí svítilny pro práci pod autem.
Dodavatel: Bateria Slaný, www.bateria.cz